خاصیت مقاومت به سایش قطعات موتور( بوش سیلندر و پیستون )

جنس بوش سیلندر در موتورهای دیزلی چدن خاکستری فسفر دار است .حدحلالیت فسفر در آهن 0.1 درصد بوده که در مقادیربیشتر آن با آهن تشکیل Fe3P می دهد. فاز استدیت یا فسفید یوتکتیک که ترکیب سه تایی فسفید آهن،کاربیدآهن وفریت است در مرز بین سل های یوتکتیکی تشکیل می شود و منجر به افزایش مقاومت به سایش در بوش سیلندر می شود .

البته به دلیل تردوشکننده بودن این فاز، قابلیت ماشینکاری و استحکام ضربه کاهش قابل ملاحظه ای می یابد. ساختاربوش سیلندر چدن خاکستری با گرافیت ورقه ای نوع Aسایز 4_6 و زمینه پرلیتی وفسفید یوتکتیک به میزان حدود 1 تا 4 درصد (بسته به میزان فسفرترکیب ) درشکل ۲ مشاهده می شود.

شکل 2

در قطعات آلومینیومی موتور خودرو نیز که مقاومت به سایش خوب وعالی بیش از خواص کششی وضربه مورد نیازهست از آلیاژهای هایپریوتکتیک (بیش از ۱۲درصد سیلیسیم) استفاده می شود.

وجود سیلیسیم های اولیه با اشکال چندضلعی( در شکل 3) منجر به افزایش خواص سایشی در قطعاتی نظیر پیستون خودرو می شود.معمولا از فسفر نیز برای اصلاح وبهبود مورفولوژی سیلیسیم های اولیه این آلیاژهای آلومینیوم استفاده می شود

شکل 3

نویسنده: ساسان ولاشجردی فراهانی (کارشناس ارشد مهندسی مواد)

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    5 + 15 =

    دسته بندی های فروشگاه